NESeser Mutimedialny: MMO, czyli słów kilka o najpopularniejszej rozgrywce sieciowej

Podoba się?

nesWszechobecna komputeryzacja społeczeństwa coraz bardziej przyczynia się do zanikania więzi międzyludzkich. Coraz więcej czasu spędzamy przed komputerami czy też konsolami, nie przykładając się do podtrzymywania relacji między znajomymi. Nie pomaga w tym również obecny styl życia: coraz więcej czasu w pracy (czy to z własnej woli czy przez szefa), a co za tym idzie coraz większe zmęczenie i niechęć do spędzania czasu poza domem, skoro i tak jesteśmy poza nim większość doby. Jednakże człowiek jest zwierzęciem stadnym, więc taki tryb życia skłonił producentów gier do stworzenia nowego gatunku, jakim jest MMO. Coraz większa popularność tego gatunku skłoniła mnie do zebrania wszystkich podstawowych informacji i stworzenia czegoś w rodzaju wprowadzenia dla nowych użytkowników.

Co to jest MMO?

MMO to skrót od Massive Multiplayer Online (często używane zamiennie z MMO RPG, chociaż MMORPG jest podgrupą MMO) i określa te gry komputerowe, które umożliwiają granie przez sieć wielu osobom. Aczkolwiek słowo “wielu” uważam za nieadekwatne do rzeczywistości, gdyż w większości mówi się o setkach, tysiącach, a w przypadku najpopularniejszych tytułów, nawet setkach tysięcy graczy NA RAZ.

MMO a multiplayer

MMO nie jest tym samym co multiplayer. Multiplayer jest dodatkowym trybem, oprócz kampanii singlowej (czyli jednoosobowej) danego tytułu. Może się pojawić, ale nie musi – zależy to od koncepcji gry. Przede wszystkim różni się on jednak od MMO skończoną ilością graczy w danym momencie. Przykładem jest Mass Effect 3. Poprzednie części były trybami singlowymi, jednakże w tej części twórcy, czyli BioWare, dodało również multi (jak w skrócie określa się tryb multiplayer). Jeśli chodzi o ilość możliwych graczy, to jest maksymalnie 4.

MMO, jak już wspomniałam, ma ilość danych graczy praktycznie nieograniczoną. No, chyba, że w obrębie danego serwera (gra stoi zwykle na kilku-kilkunastu dedykowanych serwerach, na które może być zalogowana ograniczona – ale nie mała – liczba osób. ). Ponadto, te gry posiadają:

• system rozwoju postaci,
• możliwość zdobycia nowego i lepszego ekwipunku (uzbrojenie, pancerze, zaklęcia itp.),
• ekonomię opartą na handlu między graczami lub między graczem a NPC,
• system gildii lub klanów, do których gracz może dołączyć,
• Mistrzów Gry nadzorujących rozgrywkę,
• administratorów nadzorujących pracę serwera.

P2P versus F2P

MMO dzielą się na dwa typy P2P i F2P.

P2P to skrót od angielskiego pay to play i oznacza grę, która ma opłaty abonamentowe. Grami P2P są np. World of Warcraft, The Elder Scrolls Online, Eve Online.

F2P to skrót od angielskiego free to play i są to gry niewymagające obowiązkowej płatności. Mogą jednak zawierać tzw. mikropłatności, które umożliwiają kupno lepszej broni, pancerza, eliksirów tym, którzy są chętni za to zapłacić. Grami F2P są m.in. Guild Wars, Shaiya, Runes of Magic, Neverwinter, Star Wars: The Old Republic.

Obecnie coraz większa ilość producentów decyduje się na model F2P z mikropłatnościami, jako że utrzymanie serwerów przy opłatach abonamentowych jest nierentowne. Z modelu P2P zrezygnowali np. twórcy gier Star Wars: The Old Republic, AION czy Lineage.

PvP a PvE – czyli słów kilka o trybach rozgrywki

Większość MMO zawiera w sobie oba tryby, jednakże są gry skupiające się tylko na PvP (np. Age of Wulin). Czym one się jednak różnią?

PvP to gracz kontra gracz ( z ang. Player versus Player). Innymi słowy, tryb pozwalający na rywalizację między dwoma lub więcej graczami. Najczęściej na wydzielonych obszarach świata gry (często określane jako Arena). Za wygraną w takiej potyczce, gracz zyskuje punkty doświadczenia (PD, EXP lub EX) oraz bardzo często część ekwipunku, którą traci przegrany. Typowymi grami PvP są League of Legends (słynny LoL) oraz DotA.

PvE to gracz kontra środowisko (z ang. Player versus Enviroment). Jest to tryb, w którym gracz rywalizuje z postaciami sterowanymi przez komputer. Mogą one, ale nie muszą nas atakować (w zależności, czy to przeciwnik, czy NPC). W przypadku każdej wygranej, bądź ukończenia questa, gracz również otrzymuje punkty doświadczenia oraz ekwipunek. Najsłynniejsze gry PvE to World of Warcraft, Guild Wars, The Elder Scrolls Online.

Istnieje jeszcze deathmatch (player vs all) – w tym trybie zadaniem gracza jest zabicie jak największej ilości przeciwników przed upływem wyznaczonego czasu.

Noob a newbie – różnice

Dwa określenia o odmiennych nacechowaniach.

Noob (lub n00b) to w slangu graczy osoba o niskich umiejętnościach, która nie stara się ich poprawić. Ponadto taka osoba nie trzyma się najczęściej netykiety, bądź zachowuje się w sposób niewłaściwy. Zwrócenie uwagi takiej osobie najczęściej nie ma sensu, bo albo zostaniecie zwyzywani, albo po prostu nie zwróci na to uwagi.

Newbie (lub newb) to początkujący użytkownik, który przestrzega zasad, uczy się, jednakże takie określenie nie ma nacechowania negatywnego. Takiej osobie inni często chętnie pomagają, gdy ta poprosi o pomoc.

Słowniczek słów najważniejszych

Klient (klient gry) – program niezbędny do uruchomienia gry. W zależności od producenta może być udostępniony za darmo na stronie internetowej (np. Neverwinter, AION) lub dostępny do kupienia na nośniku DVD (np. World of Warcraft, Guild Wars). Czasami można kupić klucz cyfrowy, a wówczas dostajemy możliwość pobrania klienta z Internetu. Uwaga! Klient gry najczęściej jest plikiem dużym (powyżej 10GB), więc pobieranie go, szczególnie na słabych łączach, bądź – o zgrozo! – Internecie radiowym strasznie długo trwa. A do tego najczęściej dochodzą jeszcze aktualizacje…

NPC (ang. Non-Playable Character) – postać w grze sterowana przez komputer. Najczęściej zleca nam zadania (questy) oraz wydaje nagrody za zakończone questy. Nie można jej zaatakować ani nie można nią grać.

Lagi – jeżeli gracie przez Internet, to prędzej czy później przytrafią Wam się. Termin ten oznacza “haczenie” się grafiki (np. bieg postaci wygląda, jakby pokazywano co którąś z kolei klatkę filmu), problemy z walką czy interakcją z powodów problemów na łączu lub przeciążonego serwera. Moja rada: nie angażujcie się w walki, kiedy macie lagi. Istnieje duże ryzyko, że przegracie, bo nie będziecie w stanie sparować ataku.

Jeżeli walczycie z przeciwnikami, to pamiętajcie, że ci, którzy zostali zabici, mają wredny zwyczaj respawnować się, kiedy graczowi akurat kończą się punkty życia. Respawnują czyli ożywają ponownie w tym samym miejscu po określonym (krótkim) czasie, z pełnym paskiem życia (staminy) i many.

Oprócz walki i eksploracji świata, podstawą rozgrywki jest również farmienie, które polega na gromadzeniu tzw. skill points (punktów umiejętności, w skrócie SP), które są niezbędne do rozwinięcia na pożądany poziom wybranych umiejętności. W zależności od preferencji gracza, rozwijane będą różne umiejętności (skille). W zależności od różnicy między poziomami naszej postaci a atakowanego moba (przeciwnik sterowany przez komputer). Im większa różnica poziomów między naszą postacią, a pokonanym przeciwnikiem, tym większa ilość SP.

Na chwilę obecną sądzę, że wystarczający macie mętlik w głowach. :) W kolejnej części opiszę podstawowe klasy dla postaci i ich umiejętności.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze