NESeser Mutimedialny: Gatunki gier komputerowych – część I

Podoba się?

nesNamnożyło się ostatnio gatunków wśród gier komputerowych, oj namnożyło. A że często trudno jest odróżnić FPS od FPSa (nie, to nie żart! Różnica tkwi w znaczeniu ostatniej litery – shooter albo slasher), postanowiłam skrobnąć dla Was opisy gatunków gier.

Gatunki podane są alfabetycznie, jako że opis względem popularności byłby dyskusyjny dla wielu graczy. Nazwy są raz angielskie, raz polskie. W nawiasach podaję tłumaczenie. Przyjęłam zasadę, iż jako główną nazwę podaję tę częściej spotykaną. Ponadto podzieliłam całą artykuł na trzy części: w pierwszych dwóch znajdą się najpopularniejsze obecnie gatunki. Jeśli ktoś ma jakieś pytania bądź wątpliwości, to zapraszam do komentowania. :)

Akcja (action) – jak sama nazwa wskazuje określa się gry, które polegają na szybkości akcji i refleksie gracza. Strzelaniny, pościg, parkour są na porządku dziennym. Często zawierają zdarzenia typu QTE (ang. Quick time events), czyli sekwencje, w których należy wcisnąć odpowiednie klawisze, kiedy na monitorze pojawi się takie polecenie (zwykle mamy na to kilka sekund).

Gry akcji dzielą się na dwa podgatunki:

A. FPP czyli first-person-perspective, czyli widziane z perspektywy pierwszej osoby (widziane oczami bohatera);

B. TPP czyli third-person-perspective, czyli widziane z perspektywy trzecie osoby (widzaiane znad ramienia bohatera, bądź zza jego pleców).

Najpopularniejsze gry akcji to: serie Assassin’s Creed, Uncharted, Grand Theft Auto, Call of Duty.

Ekonomiczne – to gra strategiczna, w której czynnik ekonomiczny jest ważniejszy od bitewnego lub nawet nie posiadająca żadnych elementów wojennych. Są to przeważnie gry jednoosobowe. Nie ma wyraźnie zaznaczonego sporu między graczami, za to wyraźnie widać konflikt z resztą świata.

Gry ekonomiczne dzielą się na dwa podgatunki:

A. Ekonomiczno-bitewne. Gracz na początku otrzymuje malutką wioskę, którą docelowo ma rozwinąć w wielkie imperium. Świat jest początkowo słabo zaludniony, znajdują się w nim miasta lub wioski oraz jednostki  należące do gracza, czy też miasta (lub wioski) i jednostki neutralne. Zadaniem gracza jest szybie rozbudowywanie i ulepszanie miast, a także stworzenie armii, która najpierw chroni przed atakami “neutralnych”, potem przed innymi graczami, eksplorować i anektować nowe tereny, zawierać sojusze oraz stworzyć całą infrastrukturę publiczną (drogi, wodociągi, porty itp.). Ostatnim etapem jest wojna, którą zwycięży cywilizacja najlepiej rozwinięta ekonomicznie. Strategią militarną można jedynie w niewielkim stopniu nadrobić różnice potencjału gospodarczo-technologicznego.

B. Ekonomiczne. To m.in. wszelakiej maści Tycoony czy SimCity. Gracz zaczyna od zera (lub prawie zera) i niewielkiej ilości gotówki, a jego zadaniem jest zbudowanie “czegoś” – w zależności od tytułu może to być miasto, szpital, wieżowiec itp.

Najpopularniejsze gry ekonomiczne to: seria Civilization.

H’n’S (hack and slash) – nazwa gatunku pochodzi od stylu rozgrywki (“rąb i siecz”), w której dominującą rolę ma zabijanie potworów, zdobywanie doświadczenia (levelowanie) i rozbudowywanie statystyk swojej postaci. Taki sposób grania może, ale nie musi, pojawić się w zwykłych grach RPG. Różnica polega na tym, że w grach RPG nacisk kładzie się przede wszystkim na aspekt fabularny, a nie na walkę.

Najpopularniejsze gry h’n’s to: seria Diablo, Torchlight, Dungeon Siege, Titan Quest.

MMO (Massive Multiplayer Online) – gra komputerowa rozgrywana przez wielu graczy przez internet. W odróżnieniu od multiplayera oferuje dodatkowo: rozbudowaną komunikację, bardziej rozbudowaną walkę, handel i ekonomię czy politykę.

Najpopularniejsze gry MMO to: World of Warcraft, EVE Online, The Elder Scrolls Online, Runes of Magic.

Platformowe (platformówki) – polega na poruszaniu się bohaterem po mniej lub bardziej rozbudowanych poziomach, często wielopoziomowych platformach, unikaniu pułapek i przeciwników (czasami ich likwidowania), także zbieraniu różnych bonusów: gwiazdek, monet, kamieni szlachetnych, dodatkowych żyć czy boostów wpływających na szybkość, wielkość, siłę itp.

Najpopularniejszymi platformówkami są: Super Mario Bros, Trine, Icy Tower, Kangurek Kao, Rayman, Donkey Kong.

Przygodowe (przygodówki, adventure) – gry, w których nacisk położony jest na rozwiązywanie zagadek, eksplorację świata i fabułę. Gra opiera się na interakcjach z postaciami oraz rozwiązywaniem mniej lub bardziej skomplikowanych zagadek. Są to gry typowo jednoosobowe.

Podgatunkiem (niekiedy wymieniane jako odrębny gatunek) są gry typu hidden object (ukryty obiekt). Jedynym urozmaiceniem w stosunku do przygodówek są plansze, gdzie wśród stosu różnych rzeczy należy odnaleźć wyszczególnione na liście.

Najpopularniejszymi przygodówkami są: serie Syberia, Monkey Island, Broken Sword, Still Life, Paradise, The Longest Journey, trylogia Nightmares from the Deep.

RPG (Role Playing Games) – poprawna nazwa to cRPG (computer role playing game), jednak najczęściej pomija się “c” na początku. Jest to gatunek, w którym gracz kieruje bohaterem bądź drużyną bohaterów po fikcyjnym świecie. Bardzo często do gracza należy określenie cech fizycznych i osobowościowych swojego bohatera, jak również jego zdolności, klasę, przynależność etniczną itp. W trakcie rozgrywki walczymy z przeciwnikami, wykonujemy zadania zlecone przez postacie niezależne (NPC), przez co awansujemy na kolejne poziomy.

Charakterystycznym podgatunkiem RPG jest jRPG (Japanese Role Playing Game), który cechuje się wyraźną liniowością, grafiką silnie powiązaną z mangami i anime, turowymi walkami (niespotykane w grach RPG). Gatuenk ten wywodzi się jak sama nazwa wskazuje z Japonii. Często określany jest konsolowym, gdyż to konsole są platformami docelowymi (komputery są często pomijane).

Najpopularniejszymi grami RPG są: sagi Baldur’s Gate i Icewind Dale, serie Wiedźmin, Gothic, TES, Neverwinter Nights, Final Fantasy, Fallout, Deus Ex, Fable, Ultima, seria Dragon Age, Planescape: Torment, Kingdom of Amalur: Reckoning.

Shooter (strzelanka) – gatunek, w którym nacisk kładzie się na eksterminację wrogów za pomocą celnego strzału. Wrogowie kierowani są przez komputer bądź innych graczy. Fabuła ma znikome lub zerowe znaczenie. Zależnie od położenia kamery dzielimy je na FPSy i TPSy.

Najpopularniejsze shootery to: Counter-Strike, serie Doom, Quake, Call of Duty.

Strategie – przeznaczone są dla jednej lub więcej osób. Wygrana zależy w nich od logicznego planowania, wiedzy i znajomości strategii. Zwykle te gry wymagają umiejętności dowodzenia wojskiem bądź zarządzania zasobami i kapitałem.

Strategie dzielimy na dwa typy:

A. Turowe. Ich czas rozgrywki podzielony jest na tury (tura to jeden ruch lub działanie, jakie może wykonać gracz, które najczęściej nie jest ograniczone). Gracze wykonują ruchy naprzemiennie.

B. Strategie czasu rzeczywistego (RTS) – od turówek odróżnia je to, że gracze wykonują ruchy w tym samym czasie i bez podziału na tury. Są one bardziej dynamiczne i efektowne. Wymagają szybkiego myślenia, zdecydowania, umiejętności planowania i przewidywania ruchów przeciwnika.

Najpopularniejsze strategie to: serie Spellforce, Heroes of Might & Magic, Anno,  Age of Empires, The Settlers, StarCraft, Spore, Comand & Conquer.

Survivale – gry kładące nacisk na przetrwanie bohatera. Gracz jest często podatny na zranienia, ma ograniczony dostęp do apteczek, broni i amunicji, przez co kładziony jest nacisk na unikanie walki, rozwiązywanie zagadek. Poziomy często są ciemne i klaustrofobiczne, przez co utrzymują gracza w niepewności.

Najpopularniejsze survivale to serie: Resident Evil, Silent Hill, Alone in the Dark, Alan Wake, Dead Island, Don’t Starve.

Wyścigi (ścigałki, wyścigówki) – jak sama nazwa wskazuje to gry, które polegają na ściganiu się z przeciwnikami (jednym bądź wielu). Pojazdami steruje albo komputer, bądź inni gracze (LAN, Internet, dzielenie monitora na dwie części). Określoną trasę należy przejechać najszybciej, z minimalnymi uszkodzeniami.

Najpopularnieszymi tytułami są: Need for Speed, Grand Turismo, Burnout, Test Drive: Unlimited, Driver.

Najlepsze w tym podziale jest to, że gier czysto jednego gatunku jest powoli coraz mniej, za to jest coraz więcej mieszanek. I tak: mamy action-adventure, survival horror, action RPG itp.

Pozostałe gatunki opiszę w kolejnym artykule.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwyżej oceniane
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Panthera

Czy ja wiem. Gry typu HOPA są teraz calkiem popularne.

 
nes

Dlatego ujęłam je jako podgatunek przygodówek :)